mag, درباره جوراب

چرا جوراب پاره میشه؟

پاره شدن جوراب

بعنوان کسایی که بطور تخصصی تو حوزه جوراب فعالیت دارن، کاملا با حسی که از سوراخ شدن یا پاره شدن جوراب بهتون دست میده رو میفهمیم. قصد می کنید که برید یه جفت جوراب برای کار یا مهمونی بپوشید که به یکباره با یه صحنه دلخراش روبرو می شین! شاید بعضیاتون فکر کنین که این چیز مهمی نیست و هنوز هم قابل پوشیدنه. ولی تو کل روز قراره استرس اینو داشته باشین که نکنه شرایطی پیش بیاد که من مجبور شم کفشامو دربیارم! آخ از این شرایط! ولی جدای از این اگر این مورد رو تجربه کرده باشین میدونین که اون قسمت از پا که پوشش نداره بطور مستقیم با داخل کفش تو ارتباطه که این باعث اذیت و حتی خارش و درد میشه و تو بدترین حالت می تونه باعث قرمزی و تاول بشه. مسئله بعدی اینه که هربار باید برای جایگزین کردنش هزینه کرد. ولی سوال اینجاست که چرا جوراب پاره میشه؟
جورابا به دلیل اصطکاک ایجاد شده موقع راه رفتن سوراخ و پاره میشن. راه رفتن با جوراب ها روی سطوح ساینده باعث تخریب تدریجی جوراب ها میشه. تو حالت دیگه اندازه نامناسب جوراب ها و استفاده بیش از حد اونها باعث نازک شده و در نهایت پاره شدن اونها میشه.
ما تو این مطلب قصد داریم به عواملی که باعث پاره شدن جوراب میشه و فاکتورهایی که میتونه طول عمر جوراب رو افزایش بده، بپردازیم.

 

جوراب بی کیفیت

جوراب هایی که از فروشگاه هایی خریداری می کنید که یک لایه نازک از نایلون، پنبه یا پلی استر هستن که تو قسمت پاشنه کشیده شدن، می تونن دلیل پاره یا سوراخ شدن جوراب بشن. این مواد به اندازه کافی بادوام نیستن در نتیجه وقتی جورابای جدیدتون رو برای چند ساعت در روز و برای 4 تا 6 روز در هفته می پوشین، سوراخ ها می تونن سریع تر از حد معمول ایجاد بشن.

 

روش پیشگیری

حتما سعی کنید جورابای باکیفیت تهیه کنید. با خرید جوراب بی کیفیت نه تنها هزینه تون رو از دست دادین بلکه با سریع پاره شدنش اعصابتونم بهم می ریزه. هرگز جوراباتون رو تو ماشین لباسشویی یا خشک کن قرار ندین، بهتره جورابا با دست شسته بشن. شستن دستی جورابا احتمال سوراخ شدن اونهارو کاهش میده دلیلشم اینه که اصطکاکی که موقع شستن جوراب با دست ایجاد میشه از اصطکاک شستشو با ماشین خیلی کمتره.

 

سایز کوچیک جوراب

اگه تا به حال جوراباتون سوراخ شده باشن ممکنه متوجه شده باشین که این سوراخ ها اغلب روی پاشنه یا انگشتای پا ایجاد میشن. این ممکنه به دلیل تنگی جوراب باشه. کوچیک بودن جوراب یکی دیگه از دلایل سوراخ و پاره شدن جوراب هست. جوراب های تنگ دوام کمتری نسبت به جورابایی با سایز معمولی و بزرگ دارن.

 

نحوه پیشگیری

حتما موقع خرید و انتخاب جوراب از نحوه سایزبندی اون مطمئن بشین و جورابی رو بخرین که اندازه مناسبی داشته باشه. نه خیلی تنگ و نه خیلی گشاد. ما اینجا بهتون گفتیم که سایزبندی جوراب چگونه است؟

 

جوراب سوراخ

 

ناخن های بلند

اگه دوست دارین ناخن های پاتون رو بلند کنین و همزمان جوراب با کتونی بپوشین، متاسفم ولی سوراخ شدن قسمت انگشت جوراب کاملا برای شما قابل پیش بینیه. دلیلشم واضحه؛ ناخن ها سفت و نوک تیز هستن و می تونن براحتی جوراب رو سوراخ کنن و بهشون آسیب جدی وارد کنن.

 

نحوه پیشگیری

اولین کار اینه که ناخن هاتونو کوتاه کنین! ممکنه علاقه ای به این کار نداشته باشین یا ناخن بلند پا رو دوست داشته باشین ولی داشتن یه جفت جوراب بدون سوراخ و سالم ارزشش رو داره! یا اینکه می تونین دور ناخن های انگشت تون یه پارچه بپیچین و بعد جوراب بپوشین.
البته این نکته رو هم اضافه کنم که تنها آسیب پوشیدن جوراب با ناخن بلند، سوراخ شدن جوراب نیست بلکه ممکنه به ناخن ها هم فشار وارد کنه و باعث درد و حتی آسیب های جدی مثل گیر افتادن ناخن توی گوشت پا بشه.

 

مواد نازک

وقتی یه جوراب نازک می پوشین طبیعتا موقع راه رفتن با فشاری که بهش وارد میشه باعث سوراخ و پاره شدن جوراب میشه. این پارگی می تونه از قسمت پاشنه و یا انگشتای پا باشه. علاوه بر این جوراب هایی که با مواد نازک تولید شدن باعث اصطکاک بیشتری میشن و همین موضوع می تونه آسیب بیشتری به جوراب بزنه.

 

نحوه پیشگیری

یه جفت جوراب با پنجه ها و پاشنه های تقویت شده بردارید یا اگه در دسترس نیست می تونید چند تا پد یا پارچه تو قسمت پاشنه قرار بدین چون اغلب این جورابا از قسمت پاشنه نازک میشن. نکته دیگه اینکه قبل از پوشیدن جوراب ها خراش و ساییدگی اونها رو برررسی کنید. و حتما قبل از اینکه به مرحله عصفناکی از کثیفی و بو برسه اونهارو بشورین تا تجمع بو یا رشد باکتری باعث پاره شدن نشه!

 

کفش نپوشیدن

وقتی که کفش نمی پوشین، اصطکاک جوراباتون باعث میشه که ناحیه ای از پا که ارتباط زیادی با سطح زمین داره زودتر پاره بشه. این نقطه مالشی بین جوراب و ناحیه کف زمین اصطکاک ایجاد می کنه و گرما ایجاد می کنه و همین موضوع می تونه به بافت جوراب فشار بیاره و باعث پارگی و سوراخ شدن جوراب بشه.

 

نحوه پیشگیری

بهترین راه برای جلوگیری پوشیدن کفشه. اگه قراره بدون کفش یا صندل جوراب بپوشین بدونین که ممکنه در آینده ای نه چندان دور جورابتون نازک یا پاره بشه مگه اینکه جوراب ضخیمی پاتون باشه.

 

پاره شدن جوراب

 

تا زدن نادرست جوراب

وقتی که جوراباتون رو از پاتون در میارین و اون لحظه برای راحتی خودتونم که شده، جورابارو به شکل توپی داخل هم قرار میدین، در حال رقم زدن یک جنایت هستین! بخاطر اینکه با ایجاد فشار به هر دو طرف جوراب، باعث آسیب زدن و شل شدن جورابای نازنین تون میشین. همین موضوع باعث میشه که الیاف هر دو طرف از هم باز و ضعیف بشن که منجر به پاره شدن سریعتر و از بین رفتن دوام و قابلیت جوراب میشه.

 

نحوه پیشگیری

برای جلوگیری از این مشکل باید جوراباتون رو درست تا بزنید و از توپی کردن اونها خودداری کنید تا از وارد شدن فشار و پاره شدن جوراب ها جلوگیری بشه. جوراب رو باید از وسط تا کنید. ما تو یه مقاله دیگه تحت عنوان مرتب کردن جوراب ها بطور که اختصاصی این راجع به این موضوع مهم حرف زدیم حتما بخونینش.

 

کثیفی جوراب

بله چرا که نه! غفلت از تمیزی و شستشوی جوراب می تونه باعث آسیب زدن به سلامتی پا و پاره شدن جوراب هم بشه. همه کثیفی ها و باکتری های ناشی از نشستن جوراب می تونه تو الیاف پارچه جمع بشه و بهش فشار بیاره و نهایتا باعث پاره شدن بشه.

 

نحوه پیشگیری

جورابا نقش اساسی تو گرم و خشک نگه داشتن پاهای شما دارن اما اگه ازشون مراقبت نکنین می تونن مشکل بوجود بیارن. برای همین حتما باید جوراباتونو عوض کنین و جورابایی که تو طول روز پاتون بودن رو بشورین. حتما سعی کنین با دست بشورینشون و از فشار آوردین بیش از حد جلوگیری کنین. در ضمن پوشیدن جوراب کثیف می تونه باعث ایجاد قارچ تو پا بشه و بوی پارو چندبرابر کنه.

 

شستشوی نامناسب

شستشوی نادرست جوراب هم میتونه باعث پاره شدنش بشه. اگه درزی تو قسمت دوخت جوراب وجود داشته باشه بیشتر می تونه موقع شستشو در معرض آسیب قرار بگیره. اگه جورابتون رو با لباس های پرز دار بشورین، ممکنه باعث بشه که جوراباتون هم پرز بده.

 

نحوه پیشگیری

باید حواستون به نحوه شسشو و میزان فشاری که موقع شستشو به جوراب وارد میشه، باشه. حتما قبل از کثیف شدن بیش از حد جوراباتونو بشورین و از انداختن اونها توی ماشین لباسشویی و خشک کن جلوگیری کنین. برای خشک کردن هم بهتره اونها رو تو هوای آزاد قرار بدین. ضمنا حواستون باشه که با آب سرد و مواد شوینده ملایم شستشو بدین. اینجا درمورد روش های صحیح شستشوی جوراب باهاتون حرف زدیم.

 

فعالیت بیش از حد

اگه از اون دسته از آدمایی هستین که تو طول روز کارای مختلفی انجام میدین و جاهای زیادی میرین، پیشنهاد میکنم حتما از جورابای با کیفیت و بادوام استفاده کنین. فعالیت بدنی بیش از حد می تونه باعث پارگی جوراب از قسمت پاشنه و انگشتای پا بشه چون این قسمت ها در معرض فشاری زیادی قرار میگیرن.

 

نحوه جلوگیری

فعالیت ها یا ورزش هایی که فشار زیادی به پا میارن میتونن باعث سریع تر پاره شدن جوراب ها بشن بنابراین پیشنهاد میکنم برای همچین فعالیت هایی از جورابای مخصوص استفاده کنین. علاوه بر این کفش های مناسب بپوشین؛ کفش هایی که به اندازه کافی منعطف هستن و نه تنها جوراب بلکه از آسیب زدن به پا هم جلوگیری میکنن.

 

جویده شدن جوراب توسط حیوانات خانگی

دندونای حیوون خونگی تون وقتی که دارن با سرخوشی جورابتونو می جون می تونه باعث سوراخ شدن جوراباتون بشه.

 

نحوه پیشگیری

طبیعتا بهترین روش اینه که جوراباتونو در دسترس قرار ندین و جایی بذارین که پت تون نتونه بهش دسترسی داشته باشه. این هم به نفع حیوون خونگی دوست داشتنی تون هست و هم به نفع جوراباتون!

 

جمع بندی

ما تو این مقاله به عوامل یکی از رایج ترین مشکلاتی که موقع پوشیدن جوراب پیش میاد پرداختیم. اینکه چرا جوراب پاره میشه؟ که رایج ترین دلایلش نارخن بلند، کیفیت پایین و مواد نامرغوب هست. اگه شمام مدام با سوراخ شدن جوراب مواجه میشین حتما روش های که اینجا پیشنهاد کردیم و در نظر بگیرین تا کمتر دچا این صحنه دلخراش بشین!

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *