mag, درباره جوراب, راهنمای خرید

جوراب مسافرتی، دوست وفادار و همراه سفر شما!

جوراب مسافرتی

جوراب‌ مسافرتی یکی از لوازم اساسی برای سفرهای طولانیه. با توجه به اینکه در سفرهای طولانی ممکنه برای مدت زیادی در حال راه رفتن یا ایستادن باشید، داشتن جوراب ‌های مناسب برای راحتی پا و جلوگیری از درد و خستگی ضروریه. جوراب ‌های مسافرتی اغلب از جنس‌ خاصی ساخته شدن که قابلیت تنفس و خنکی پا رو دارن و در عین حال، بافت آن ‌ها از نوعی الاستیک هست که به براحتی تو پاتون قرار میگیره و از جابجایی غیر ضروری در داخل کفش جلوگیری می‌ کنه.
علاوه بر این، بسیاری از جوراب‌ های مسافرتی یه سری ویژگی‌ دارن مثل نوار پشتیبانی پشتی و دوخت صاف پایه جوراب که به پشتیبانی و راحتی قوس پا کمک می‌ کنه و به دلیل دوخت صاف، هیچ گونه درد و ناراحتی رو به وجود نمیاره.
همچنین، در انتخاب جوراب ‌های مسافرتی، به ضخامت هم باید توجه کرد. جوراب‌ های ضخیم معمولاً در کوهنوردی و سفرهای سردسیر مناسب هستن، در حالی که جوراب ‌های نازک ‌تر برای سفرهای گرمسیر و فصول گرم سال مناسب ‌ترند.
در این مقاله، به بررسی ویژگی‌ ها، نوع پارچه و مزایای جوراب‌ های مسافرتی می ‌پردازیم و به شما کمک می ‌کنیم تا جوراب ‌هایی که به نیازهای شما بیشترین تطابق رو دارن، انتخاب کنین.

 

جوراب مسافرتی چیست؟

جوراب‌ های مسافرتی یا سفری، جوراب‌ هایی هستن که برای استفاده در سفرهای طولانی و در محیط‌ های متفاوت ساخته شدن. این جوراب‌ ها معمولاً از موادی مثل پنبه، نایلون، پلی‌ استر، مرینو و غیره ساخته شدن و ویژگی‌ هایی از جمله مقاومت در برابر خش و پاره شدن، قابلیت تنفس، خشک شدن سریع و پشتیبانی از قوس پا رو دارا هستن. این جوراب‌ ها معمولاً دارای طرح و رنگ‌ بندی‌ های متنوعی هستن و می‌ تونن در فصل‌ ها و محیط‌ های مختلفی از جمله کوهستان، جنگل، ساحل و شهر مورد استفاده قرار میگیرن. این جورابا جوری طراحی شدن که به این راحتیا پاره نشن. اگه دوست دارین بدونین که چرا جوراب پاره میشه، یه سر به مقاله ما بزنین.

 

جوراب مسافرتی

جوراب های فشرده برای سفر

جوراب های فشرده اساساً جوراب های بلند و تنگی هستن که مدت هاست برای سفر با هواپیما و سایر موقعیت هایی که ممکنه برای مدت طولانی بی تحرک باشین، توصیه میشه. ایده این جورابا اینه که فشار اضافی به مبارزه با اثرات گرانش کمک می کنه، که می تونه باعث تجمع مایع تو پاهای شما بشه. اصطلاح جوراب فشرده به جورابی گفته می شه که بیشتر فشار رو در اطراف مچ پا متمرکز می کنه و به تدریج که جوراب متناسب با طول ساق پای شماست، سبک تر می شه.

پوشیدن جوراب های فشاری برای سفر ایده خوبیه به خصوص اگه مستعد تورم هستین یا در حال بهبودی از یک آسیب ورزشی هستین. اگه توصیه خاصی از پزشک یا فیزیوتراپ ندارید، پیشنهاد می‌ کنیم به دنبال جوراب ‌های پشمی با فشار 10 تا 20 میلی‌ گرم باشین.
تنها نقطه ضعف احتمالی جوراب های فشرده اینه که به طور سنتی ظاهری کاملاً ارتوپدی و پزشکی دارن. این نوع جورابا رو میشه تو داروخونه ها پیدا کرد که از نایلون سیاه یا سایر مواد مصنوعی با رنگ خنثی ساخته شدن.

راستی اگه طرفدار جوراب های اسکاچ هستین یه سر به مقاله راهنمای کامل خرید و استفاده از جوراب‌ اسکاچ بزنید.

نحوه پوشیدن جوراب فشاری برای سفر

بسیاری از مردم جوراب ‌های فشرده رو بهترین جوراب‌ های مسافرتی می‌ دونن، اما تنگ بودن، اونها رو برای پوشیدن دشوار می ‌کنه. تو اینجا یه نکته مهم وجود داره: هر لنگه جوراب رو قبل از پوشیدن، از داخل به بیرون بچرخونید، بعد تو همون حالت اون رو بغلتونید توی پاتون.

  • دستتون رو تا انتها ببرید داخل جوراب، تا زمانی که دستتون قسمت داخلی پاشنه پا رو لمس کنه.
  • پارچه رو تو قسمت پاشنه بچسبونید و در حالی که جوراب رو از بازوتون جدا می کنید، اون رو نگه دارین و قسمت بالایی جوراب رو به سمت بیرون بچرخونید.
  • حالا پارچه جوراب رو از قسمت پاشنه بگیرین و بعد اون رو روی بازوتون قرار بدین. سپس با نگه داشتن پارچه در قسمت پاشنه، جوراب رو از بالای بازوتون به پایین بکشین تا بخش بالایی جوراب به قست خارج بیاد. این کار باعث می‌شه بخش داخلی جوراب به داخل بیاد و پوشیدن راحت تر بشه.
  • بعد از این مراحل، جوراب رو به آرومی به پاتون بکشین و با اصلاح اون به شکل صحیح، به کارتون خاتمه بدین.

توجه: جوراب ها رو تو طول طبیعی خودشون بپوشین، منظورم اینه که اونها رو بیش از حد بالا نکشین، تا نکنین یا پایین نیارین. انجام این کارا باعث افزایش فشار به پا می شه و همین موضوع باعث ایجاد محدودیت بیشتر از نیاز شما می شه.

جوراب سفری

 

جوراب مسافرتی بدون فشار

جوراب ‌های مسافرتی بدون فشار تقریباً برعکس جوراب ‌های فشرده هستن و می تونن بهترین جوراب ‌های مسافرتی برای پیاده‌ روی تو یه شهر خارجی یا پیاده ‌روی تو اماکن باستانی باشن. تو موقعیت های عادی، جوراب های مسافرتی بدون فشار، احتمال انقباض رو به حداقل می رسونن.
جوراب‌ های بدون فشار جوری طراحی شدن که از انحنای طبیعی ساق پا پیروی می‌ کنن، بر خلاف جوراب‌ های صاف که در اطراف ساق پا کشیده میشن و وقتی جوراباتون رو در پایان روز از پاتون میارین، فرورفتگی ایجاد می‌ کنه. منظور از جوراب های غیر فشرده به این معنیه که هیچ نواری بالای اون وجود نداره که به کاهش فشار کمک می کنه.

 

نحوه پوشیدن جوراب مسافرتی غیر فشرده

اگر تا حالا جوراب ‌های بدون فشار یا غیر چسبنده نپوشیدین، و این اولین بار هست که قصد دارین از این محصول بعنوان جوراب مسافرتی استفاده کنید، اصلا جای نگرانی نیست. فقط کافیه این مراحل رو دنبال کنید:

  • به سادگی پوشیدن جوراب های روزمرتون، این جوراب هارو هم همون مدلی بپوشین.
  • کفشاتونو پاتون کنین.
  • و تمام. انقدر راحت هستن که تمام روز یادتون میره اصلا جوراب پاتونه.

 

بهترین و بدترین جنس جوراب ها برای مسافرت

 

قطعا به پنبه نه بگین

علیرغم قابلیت تنفس، پنبه متریال خیلی مناسبی برای جوراب مسافرتی نیست. دلیل اون هم اینه که پنبه فوق العاده جاذبه و موقعی که جوراب شما در طول سفر عرق می کنه یا به هر دلیلی خیس میشه، جوراب های نخی رطوبت رو روی پوست شما نگه می دارن، تا زمانی که اونهارو از پاتون در بیارین. و جوراب های مرطوب بستر مناسبی برای رشد باکتری ها و قارچ ها هستن.

از جوراب هایی با متریال سینتتیک استفاده کنید

مواد مصنوعی مانند پلی استر، نایلون و ابریشم مصنوعی برای جوراب مسافرت مناسب هستن. این جورابا بادوام هستن و به دلیل حذف رطوبت از پوست شناخته میشن. تنها مشکل جوراب‌های 100% مصنوعی زمانیه که داخل کفش قرار می‌ گیرن و رطوبت جایی برای رفتن نداره. مگر اینکه کفش ‌های کتونی یا چکمه‌ های خیلی مشبک بپوشین، رطوبت به اطراف کم می ‌شه و باعث ایجاد تاول می ‌شه. همین موضوع می تونه به سرعت باعث بد بو شدن بشه.

جوراب مسافرتی پشمی عالیه

جوراب های پشمی بسیار نرم هستن. جوراب های پشمی سزاوار جایگاهی مطلوب تو کوله پشتی یا چمدون مسافرت شما هستن. چرا بهترین جوراب های مسافرتی از پشم یا ترکیب پشمی/مصنوعی ساخته می شن:

  • مدیریت رطوبت: وقتی پاهای شما عرق می کنن، رطوبت جذب می شه و در داخل الیاف نگه داشته می شه و نه روی پوستتون.
  • پشم دارای خواص ضد باکتری طبیعی هست. از اونجایی که باکتری ها منبع بوی نامطبوع هستن، معمولاً می تونید جوراب های پشمی رو چند بار بدون شستشو بپوشین.
  • تنظیم دما: جوراب های پشمی می تونن هم تو سرما و هم تو گرما دمای پاهاتون رو تنظیم کنن.

جوراب مناسب برای سفر

 

آناتومی جوراب مسافرتی

حالا که تا اینجا انواع و مواد برای بهترین جوراب های مسافرتی را پوشش دادیم، می تونیم بریم سراغ قسمت بعد؛ آناتومی جوراب مسافرتی.
یکی از عناصر آناتومی جوراب که احتمالاً به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی گیره، دوخت قسمت انگشتای پا هست. یه دوخت ناهموار یا حجیم انگشت پا می تونه باعث ناراحتی عمده تو یه راهپیمایی طولانی بشه، بنابراین شما باید به دنبال یه دوخت صاف بدون برجستگی باشین.
کسایی که پاهای کوچیکی دارن بخصوص آقایون، می تونن از جوراب های زنانه که معمولاً پاشنه باریک ‌تری دارن و در طول جوراب هم باریک‌ تر هستن، استفاده کنن. این کار از جمع شدن و لیز خوردن جوراب‌های خیلی گشاد جلوگیری می ‌کنه، بنابراین مجبور نیستین هر چند قدم توقف کنین و جوراب ‌هاتونو رو بالا بکشین.
اگر سفر شما مستلزم پیاده روی متوسط در آب و هوای گرمه، بهترین جوراب های مسافرتی برای شما ممکنه دارای بالشتک فوق العاده سبک باشن. اما اگر برنامه شما شامل بالا رفتن از یه ارتفاعی باشه، یه بالشتک ضخیم ضربه رو بهتر جذب می کنه.
یه جوراب مسافرتی با کارایی بالا فقط یه تیکه پارچه نیست. باید دارای بالشتک اضافی در جایی که به آن نیاز دارید و مناطق تهویه مشبک که قابلیت تنفس تو اون مهمه داشته باشه.

 

جمع بندی
جوراب‌ های مسافرتی به دلیل ویژگی ‌هایی از جمله مقاومت در برابر خش و پاره شدن، قابلیت تنفس، خشک شدن سریع و پشتیبانی از قوس پا، گزینه ای مناسب برای سفرهای طولانی هستن. در انتخاب جوراب‌ های مسافرتی، به مواد استفاده شده، طراحی، تنوع در اندازه و سایز، وجود زیره ضد لغزش و میزان پشتیبانی از قوس پا توجه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *