mag, درباره جوراب

جوراب کوهنوردی + انواع جوراب کوه نوردی و ویژگی آن

جوراب کوه نوردی

برای کوهنوردان و علاقه‌مندان به ورزش‌های فضای باز، جوراب راحت از اهمیت بالایی برخوردار هستند. جوراب مناسب پاهای شما را راحت، گرم و خشک نگه می‌دارد. حتی چند ساعت کوهنوردی با پاهای خیس می‌تواند منجر به تاول شود که بر خلق‌وخو و گاهی حتی توانایی شما برای ادامه مسیر تاثیر می‌گذارد. جوراب کوهنوردی در انواع مدل برای رفع این نیازها طراحی و تولید می‌شود.

 

جوراب کوهنوردی

 

جوراب کوهنوردی مناسب و اهمیت آن

با داشتن تجهیزات مناسب ورزش‌های پیاده‌روی و کوهنوردی لذت انجام این فعالیت‌ها دوچندان می‌شود. در راهپیمایی، پیاده‌روی، کوه‌نوردی یا کمپینگ، لباس مناسب مانند جوراب اسپرت، مواد مناسب و برنامه‌ریزی صحیح بسیار مهم هست.

در شرایط سخت با آب‌وهوای متغیر و استرس قابل‌توجه، پاها هم در برابر استرس و خستگی و تاثیر محیط خارجی هستند. آنها خیس می‌شوند، یخ می‌زنند یا برعکس، از دما و رطوبت بالا عرق می‌کنند. در فعالیت‌هایی مانند کوهنوردی کفش‌ها پوست پا را می‌سایند، رگ‌های خونی آسیب می‌بینند و ماهیچه‌ها خسته خواهند شد. به‌منظور کاهش یا ازبین‌بردن چنین اثرات منفی، جوراب‌های تخصصی وجود دارد.

مدل‌های جوراب کوهنوردی از مواد ترکیبی تولید می‌شود که الیاف طبیعی و مصنوعی یا انواع مختلفی از الیاف مصنوعی دارد. این مواد به‌سرعت خشک می‌شوند، گرما را حفظ می‌کنند و از پاها در برابر آسیب‌های مکانیکی محافظت به‌عمل می‌آورند. برخی از این جوراب‌ها بسته به مدل، احتمال دارد خواص فشرده‌سازی برای کاهش بار روی پاها را داشته باشند.

ویژگی‌ انواع جوراب کوهنوردی

جوراب‌های کوهنوردی مقاومت سایشی بالایی دارند و در ناحیه انگشتان پا، مفصل مچ و پاشنه پا به‌منظور جلوگیری از پیدایش پینه دارای نرمی زیادی هستند. این لایه نرم در هنگام حرکت شدید و طولانی باعث راحتی کف پا می‌شود.

یکی دیگر از ویژگی‌های این جوراب‌ها پهن بودن قسمت بالایی و ثابت‌کننده آن است. این ویژگی باعث خواهد شد که در طول مسیرهای طولانی خون به‌راحتی به پاها نفوذ کند و از آنها خارج شود. به‌طوری‌که باند الاستیک یا کش جوراب رگ‌های خونی را فشرده نخواهد کرد.

نکته مهمی که در انتخاب جوراب کوهنوردی باید در اولویت قرار گیرد ویژگی ضدتعریق است؛ زیرا عرق پاها در پیاده‌روی‌های طولانی و سخت تاثیر منفی بر راحتی راه‌رفتن دارد. وقتی صحبت از جوراب کوه نوردی می‌شود، اولین چیزی که به ذهن می‌رسد جوراب‌های با ویژگی گرمایشی در فضای باز است.

با کاهش دمای هوا به‌خاطر افزایش ارتفاع، افراد احتمال دارد با مشکلات سرمایی به‌خصوص در شب مواجه شوند. درحالی‌که انتظار می‌رود همه لباس‌ها برای این شرایط آب‌وهوایی مناسب باشند، بهتر است جوراب‌های انتخابی نیز دارای کیفیت گرمایشی باشند.

 

جوراب اسپرت

 

انواع جوراب کوهنوردی مناسب تابستان و زمستان

تفاوت بین محصولات برای دو فصل متضاد در درجه اول در عملکرد متفاوت آن‌ها نهفته است. بنابراین وظیفه اصلی جوراب برای فصل گرما جلوگیری از افزایش تعریق خواهد بود تا اصطکاک کمتری ایجاد شود و پینه ظاهر نشود. برای روزهای گرم، باریک‌ترین و سبک‌ترین مدل‌ها مناسب‌تر هستند.

چنین محصولاتی از فیبر کول مکس ساخته شده‌اند که می‌تواند بدن را نیز خنک کند و سریع خشک شود. برای فعالیت بدنی شدید در تابستان، این همان چیزی است که نیاز دارید. فناوری کول مکس برای اواسط فصل نیز عالی خواهد بود، زیرا خاصیت جذب رطوبت بالای چنین جوراب‌هایی باعث خشکی و در نتیجه گرم‌شدن پاها می‌شود.

در دماهای پایین‌تر، تعریق کاهش می‌یابد، به این معنی که شما باید به حداکثر گرمایش تکیه کنید. در این مورد، باید به محصولات ساخته‌شده از فناوری ترمولایت توجه داشته باشید که به‌خوبی با رطوبت مقابله و گرما را کاملا حفظ می‌کنند.

انواع مدل و استایل‌های جوراب کوهنوردی

جوراب‌های کوهنوردی دارای اندازه‌های مختلفی هستند. این جوراب‌ها در مدل‌های کوتاه زیر مچ پا تا بالای زانو تولید می‌شوند. برای انتخاب قد مناسب باید نوع کفش را هم در نظر داشت. هرچه ساق کفش شما بالاتر باشد، باید جوراب‌های بلندتری را برگزینید تا بتواند پوست شما را از ساییدگی کفش‌ها کاملا محافظت کند. در ادامه چهار نوع استایل جوراب کوهنوردی معرفی شده‌اند.

  • جوراب کوتاه: این مدل‌ها محافظت کمی در برابر خراشیدگی و ساییدگی پوست شما ایجاد می‌کنند. بنابراین فقط باید با کفش‌های ساق‌کوتاه سبک‌وزن استفاده شوند.
  • جوراب مچ پا: این مدل مچ پای شما را می‌پوشاند تا کمی محافظت بیشتری داشته باشند. برای کفش‌ها و کفش‌های قد متوسط یا کم مناسب است.
  • جوراب کلاسیک: این مدل جوراب کوهنوردی معمولا چند سانتی‌متر بالاتر از استخوان‌های مچ پا قرار دارد و با کفش‌های بلند از ساییدگی محافظت می‌کند. دلیلی وجود ندارد که نتوانید این جوراب‌ها را با کفش‌های کتانی بپوشید، اما احتمال دارد در یک روز با دمای بالا، خیلی گرم باشند.
  • جوراب بلند: جوراب‌های بلند تا زانو بهترین مدل برای کوهنوردی هستند؛ زیرا با کفش کوهنوردی ساق‌بلند استفاده می‌شوند.

 

جوراب کوهنوردی السوان

 

مواد مورد استفاده در تولید جوراب کوهنوردی

در انتخاب جوراب به درصد موادی توجه کنید که برای دوخت جوراب استفاده شده است. آگاهی از مواد تشکیل‌دهنده به شما ایده‌ای از محدوده دمایی می‌دهد که در آن با پوشیدن جوراب راحت خواهید بود. بر اساس نوع نخ مورداستفاده در تولید جوراب باید به این پی برد که چقدر سریع جوراب‌ها خشک می‌شوند یا چقدر رطوبت را جذب می‌کنند.

جوراب‌های نخی خالص اصلا برای کوهنوردی مناسب نیستند. پنبه رطوبت را به‌خوبی جذب می‌کند، اما بسیار آهسته خشک می‌شود. در نتیجه پاهای شما دائما در یک محیط مرطوب قرار می‌گیرند و تحت‌فشار مکانیکی دچار پینه می‌شوند.

یک ماده طبیعی عالی در تولید جوراب کوهنوردی پشم گوسفند مرینو نام دارد. تفاوت پشم مرینو با پشم معمولی این است که الیاف ظریف‌تری دارد. بنابراین در تماس با پوست باعث ایجاد احساسات ناخوشایند نخواهد شد. علاوه‌بر این، پشم مرینو حتی زمانی که خیس می‌شود پاهای شما را گرم نگه می‌دارد.

جلوگیری از ایجاد رطوبت و باکتری

الیاف برای ازبین‌بردن رطوبت بسیار عالی عمل می‌کنند و ترکیب شیمیایی خاص الیاف از رشد باکتری‌ها جلوگیری به‌عمل می‌آورد و در نتیجه پای شما بوی عرق نمی‌گیرد. اگر به‌دنبال جورابی هستید که بسیار گرم و بهترین عملکرد را داشته باشد، در درجه اول باید جوراب تهیه شده از پشم‌مرینو را برگزینید.

در مواد مورداستفاده در جوراب‌ها می‌بینید که تقریبا همه آن‌ها حاوی مواد افزودنی از الیاف مختلف هستند. این مواد می‌توانند نایلون، الاستین، اکریلیک، اسپندکس و غیره باشد. این مواد مصنوعی هستند که دوام، تناسب و توانایی جذب رطوبت در جوراب را افزایش می‌دهند.

 

جوراب کوه نوردی

جمع‌بندی

تهیه جوراب مناسب برای کوهنوردی به تنظیم دما و رطوبت داخل کفش و محافظت از پاهای شما در برابر ضربه و پینه کمک می‌کند. جوراب کوهنوردی برای استفاده در شرایط فعالیت بدنی شدید و متناسب با کفش کوهنوردی طراحی شده است. چنین مدل‌هایی اغلب دارای بافت تقویت‌شده در مناطق مهم و کانال‌های ویژه برای حرکت هوا هستند. این جوراب‌ها به‌دلیل چگالی بالا، استقامت زیادی در برابر سایش دارند و دچار پارگی نمی‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *