mag, درباره جوراب

جوراب واریس و مزایای آن

مادربزرگتون اصلا باورش نمیشه که جوراب های فشرده مخصوص واریس مد روز شده باشن. جوراب های فشار دهنده ساق پا برای افراد مبتلا به مشکلات رگ، مسافران مسافت طولانی و حتی ورزشکاران مفید هستن. جوراب های فشرده و مخصوص واریس می تونن تورم رو کاهش بدن، جریان خون را زیاد کنن و حتی ممکنه به بهبودی پس از فعالیت ورزشی هم کمک کنن. اما آیا باید با آنها بخوابیم؟

متخصص قلب و عروق داگلاس جوزف، نحوه عملکرد جوراب های فشاری و یا مخصوص واریس و زمان پوشیدن اون‌ها رو اینطور توضیح میده:

 

جوراب های واریس و فشاری چطور کار می کنن؟

جوراب های واریس یا جوراب های فشرده به آرومی پاهای شما رو فشار میدن تا به جریان خون کمک کنن، درست مثل یک آغوش مفید برای پاهای شما !

دکتر جوزف در ادامه توضیح می‌ده: جوراب‌های واریس معمولاً به عنوان درمانی برای افراد مبتلا به نارسایی مزمن وریدی استفاده میشن. تو این شرایط، دریچه‌های رگ‌ها آنطور که باید کار نمی‌کنن و خون برای برگشتن به قلب دچار مشکل میشه و باعث تورم، درد و سنگینی در قسمت پاها میشه.

دکتر جوزف معتقد هست با فشردن ساق پا، جوراب‌های فشاری وخصوص واریس با افزایش فشار در رگ‌ها مقابله می‌کنن و این به جریان خون به سمت قلب شما کمک می کنه. (چه خبر خوبی!) جوراب ها برای افرادی که مشکل رگ ندارند هم همون کار رو انجام میده. جوراب های فشاری میتونند تورم پا را در افرادی که تمام روز روی پاهای خود هستن یا ساعت ها می نشینن (مانند یک پرواز طولانی) کاهش بده.

 

خوابیدن-با-جوراب-واریس

 

آیا میتونیم جوراب های واریس رو در رختخواب بپوشیم؟

میشه حتی پرسید آیا میشه با پوشیدن جوراب های فشرده در روز و شب، مزایای اون رو بیشتر کرد؟ دکتر جوزف میگه لازم نیست. ایشون معتقد هست: «این مزیت زمانی اتفاق می‌افته که شما بالا میرین و در حال حرکت هستید و گرانش روی رگ‌های شما کار می‌کنه. «وقتی دراز می کشین، اثر جاذبه از بین میره، بنابراین دلیلی برای پوشیدن جوراب های واریس هنگام دراز کشیدن یا خوابیدن وجود نداره.

جوراب های واریس نباید به طرز ناراحت کننده ای تنگ باشند. با این حال، درآوردن اون‌ها و استراحت دادن به پاها احساس خوبی دارد. پوشیدن اون‌ها به صورت 24 ساعته هم میتونه برای پوست شما سخت باشه. بظر ایشون شب زمان خوبیه که اون هارو را از پاهاتون دربیارین و مقداری لوسیون بمالید و اجازه بدین پوستتون نفس بکشه. اما پوشیدن جوراب واریس موقع خواب، به ویژه برای دوره‌های زمانی کوتاه، لزوماً نمیتونه مضر باشه. برای چرت زدن هم مشکلی نداره، مثلاً اگر نمی‌خواید قبل از چرت زدن اون هارو دربیارین عیبی نداره می تونین داشته باشینش.

اگه درمورد خوابیدن با جوراب دنبال مطالب بیشتری هستین حتما به مقاله جوراب پوشیدن در خواب مراجعه کنین.

 

خوابیدن با جوراب های فشرده ورزشی (ریکاوری) : خوبه یا بد؟

در سال‌های اخیر، جوراب‌های فشرده یا آستین – که اغلب به آنها “جوراب ریکاوری” گفته می‌شود – بین دوندگان و ورزشکاران رایج شدن. برخی از تحقیقات نشون میده که استفاده از آنها در حین دویدن میتونه دفعه بعدی که به پیاده روی میرین، عملکردتون رو افزایش بده.

آیا پوشیدن این جوراب‌ها بعد از تمرین (یا حتی تمام شب) عمل ریکاوری را بهتر میکنه؟

دکتر جوزف می گه: «اون‌ها جوراب ریکاوری نامیده میشن، چرا که گردش خون را بهبود می بخشند تا به عضلات شما کمک کنند تا در طول یک فعالیت سریعتر بهبود پیدا کنن. “این تاثیر در حین ورزش ظاهر میشه، بنابراین دلیلی برای حفظ آنها پس از آن یا در هنگام خواب وجود نداره.”

 

 

آیا تا به حال دلیلی برای پوشیدن جوراب های فشاری یا واریس در رختخواب وجود داره؟

دکتر جوزف می‌گه یک استثنا برای قانون «نیازی به فشرده‌سازی در شب نیست» وجود داره. “افراد مبتلا به واریس ممکن است زخم های باز روی پاهای خود ایجاد کنن. پوشیدن جوراب های فشرده در شب می تونه به بهبود اونها کمک کنه.

واسه چنین استفاده های پزشکی، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خودتون در مورد زمان پوشیدن جوراب های واریس و فشاری و سطح مناسب سفتی اون‌ها صحبت کنید. برای ورزشکاران یا افرادی که به دنبال کاهش تورم پا در اثر نشستن یا ایستادن هستن، گزینه های بدون نسخه فراوان هستند، اون‌ها در انواع مختلفی از سبک ها برای استفاده در روز عرضه می شوند.

دکتر جوزف می‌گه: «می‌توانید پارچه‌ها، جوراب ها و طرح‌های مختلفی رو پیدا کنید – از آرژیل و راه راه گرفته تا جوراب‌ شلواری یا جورابای شفاف که میتونین با لباس‌های خودتون ست بزنین و بپوشین.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *