mag, استایل زنانه, استایل مردانه

تفاوت استایل رترو و وینتیج

استایل رترو و وینتیج

استایل ها روشی جالب برای بازگشت به چرخه‌ای بی پایان دارند که به طور مداوم تاریخ را تکرار می کند. به نظر می رسد که هر پنج یا ده سال یکبار، والدین ما به این واقعیت می خندند که وسایلی که در دوران نوجوانی می پوشیدند، تا زمانی که بچه هایشان نوجوان هستند، دوباره محبوب می شوند. این چرخه تا زمانی ادامه می یابد که ما بزرگ شویم و خودمان آن الگوها را بشناسیم.
روند مد معمولا حدود پانزده تا بیست سال طول می کشد تا دوباره ظاهر شود. وقتی آنها این کار را انجام می دهند، لباس های آن دوران تقاضای زیادی دارند. بنابراین، چگونه می‌توانیم آنچه را که به دنبال آن هستیم برای شناسایی و پیش‌بینی دقیق‌تر روندهای جدید تعریف کنیم؟

استایل رترو چیست؟

استایل رترو به لباس‌ها، اکسسوری‌ها یا وسایلی اطلاق می‌شود که به نظر می‌رسد مربوط به یک دوره خاص هستند – به‌ویژه دهه‌های 1950 تا 1990. به ندرت چیزی قبل از سال 1950 یک آیتم “رترو” است زیرا آن دهه نقطه عطفی در مد بود. در نظر گرفتن سبک های خاص از دهه 1950 به عنوان “استایل رترو” رایج است، اگرچه لزوماً محدود به آن دهه نیست.
این کلمه علاوه بر لباس می تواند به زیبایی شناسی نیز اشاره کند. مدل مو، دکور خانه و حتی ماشین ها همگی می توانند رترو باشند. به جای اینکه کاملاً مربوط به پوشاک باشد، تعلق به یک دوره خاص – دوره نیمه پایانی قرن بیستم – اشاره دارد.

استایل رترو و وینتیج

وینتیج چیست؟

در همین حال، استایل وینتیج کاملاً مقوله مشخص خودش را دارد. این اصطلاح خاص به سن لباس یا اقلام بدون توجه به سبک آن اشاره دارد. این سن معمولا بین 20 تا 100 سال است. این اصطلاح معمولاً به لباس ها یا وسایلی در انتهای طیف قدیمی تر اشاره دارد، اما این الزامی نیست. حتی یک خوش دستی مربوط به دو دهه قبل هنوز هم می تواند قدیمی باشد.

 

تفاوت استایل رترو و وینتیج

همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، هنوز همپوشانی هایی در لباس های “رترو و وینتیج” در مقابل “وینتیج” وجود دارد. یک ژاکت جین از دهه 1990 می تواند هم رترو و هم قدیمی باشد.

تفاوت های مهمی وجود دارد: اقلام رترو با وینتیج لزوماً نباید قدیمی باشند. کاملاً قابل قبول است که سبک رترو با وینتیج جدید باشد و به جای تعلق به زمان قدیم، فقط یادآور دوران قبل از زمان ما باشد.
اما اقلام قدیمی باید از یک دوره تاریخی خاص باشند. این کلمه به این معنی است که خود شیء بین 20 تا 100 سال قدمت دارد – فقط قدیمی به نظر نمی رسد. بیشتر جذابیت قطعات قدیمی به این دلیل است که زیبایی شناسی آنها منعکس کننده زمان است.

اگه دوست دارید درباره انواع استایل های پرطرفدار دنیا بدونید، خوندن مقاله ما رو از دست ندین.

استایل رترو و وینتیج

استایل رترو و وینتیج به چه دوره ای بر می گردد؟

استایل وینتیج بیشتر از استایل رترو عمر دارد. لباس های رترو معمولاً به قبل از سال 1950 باز نمی‌گردند، در حالی که اقلام وینتیج می‌توانند 100 سال قدمت داشته باشند. در واقع، در حالی که وسایل قدیمی به معنای متعلق به “زمان قدیمی تر” هستند، اقلام قدیمی به نیمه دوم قرن بیستم اشاره دارند.
جنگ جهانی دوم بخش قابل توجهی از جامعه را برای همیشه تغییر داد و مد بخشی از آن بود. مراحل اولیه تولید لباس در مقیاس بزرگ، سبک‌های دهه‌های 1950 و 1960 را به‌دست آورد، که اکنون آن‌ها را به عنوان آغاز دوران «رترو» دسته‌بندی می‌کنیم.

 

آیتم های رترو و وینتیج

رترو و وینتیج از جمله اصطلاحاتی هستن که اغلب جای یکدیگر استفاده می شوند. به طور کلی، یک آیتم از دهه 1920 تا 1980 از نظر سبک و طراحی وینتیج در نظر گرفته می شود.
اقلامی که در دهه‌های 1920 تا 1980 ساخته شده‌اند، وینتیج هستند. اقلام و لباس های وینتیج با استفاده از مواد عتیقه و توسط سازندگان وینتیج ساخته می شوند. با کمک پارچه ها/مواد مدرن و تکنیک های ساخت و ساز، اقلام رترو با موفقیت ظاهر گذشته را به خود می گیرند. علاوه بر این، زیبایی‌شناسی استایل وینتیج مدرن‌تر است.
هنگامی که در مورد هر چیز وینتیج صحبت می کنیم، به طور کلی به سن، ساخت، الگو یا سبک آن اشاره می کنیم. رترو به طور انحصاری به چگونگی ظاهر یک چیز، اغلب از نظر سبک یا طراحی مربوط می شود. اقلامی که وینتیج در نظر گرفته می شوند یک قطعه اصل هستند، در حالی که اقلام رترو در نظر گرفته شده یک کپی یا تقلید هستند. شباهت های بین سبک های وینتیج و رترو باعث می شود آنها تقریباً غیرقابل تشخیص باشند.

 

جمع بندی

تفاوت میان استایل وینتیج و رترو در حوزه لباس به صورت خلاصه به این صورت است:
وینتیج: لباس‌های وینتیج اغلب قطعات اصیل و از دوران حداقل 20 سال گذشته هستند. این لباس‌ها معمولاً از مواد باستانی ساخته شده و توسط تولیدکنندگان قدیمی تولید می‌شوند. اصالت یک لباس وینتیج معمولاً به سن، دست‌سازی، الگو و اصالت مرتبط است.
رترو: لباس‌های رترو به طور خاص به ظاهر و نمایانگری از دوران‌های گذشته توجه دارند. این لباس‌ها معمولاً تا حد زیادی به دقت طراحی شده‌اند تا به ظاهر دوران‌های گذشته شباهت داشته باشند، اما اصیل نیستند و معمولاً از مواد مدرن تولید می‌شوند.
بنابراین، اگر لباسی با سبک و طراحی دوران گذشته واقعی می‌خواهید، به دنبال لباس‌های وینتیج بگردید. اگر از لباسی با ظاهر دوران‌های گذشته استفاده می‌کنید که از مواد مدرن تولید شده است، آن را می‌توانید به عنوان یک لباس رترو دسته‌بندی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *