mag, طراحی و طراحان

جوراب ها با چه موادی ساخته میشن؟

مواد استفاده در جوراب

از ورزشکارای دو میدانی گرفته تا کوهنوردا و همه آدمای دیگه برای محافظت و گرم نگه داشتن پاهاشون از جوراب استفاده می کنن. خلاصه اینکه همه مون به نحوی به جورابای با کیفیتی که در طول همراهمون باشه، نیاز داریم. برای همین مهمه که بدونیم جورابا دقیقا از چه موادی ساخته میشن تا بهتر بتونیم از بین شون انتخاب کنیم.

مواد جوراب

با در نظر گرفتن این موضوع مهمه که یادتون باشه که همه جورابا از یه ماده ساخته نمیشن و مثل هم نیستن. انواع مختلفی از مواد وجود داره که برای ساخت همین عناصر کوچیک تو کمد لباساتون استفاده شده و بسته به اینکه هرچند وقت یکبار قصد دارین اونهارو بپوشین و برای چه کاری می خواین ازشون استفاده کنین، جنس شون می تونه فرق کنه. در اینجا خلاصه ای از مواد مختلفی که میشه از اونها برای تولید جوراب استفاده کرد؛ آوردیم. بریم که تو ادامه راجع بهشون حرف بزنیم.

 

پنبه

بدون شک پنبه بعنوان یک الیاف طبیعی و مقرون به صرفه ترین ماده، یکی از محبوب ترین انتخاب ها برای تولید جورابه. این جنس جوراب برای استفاده روزمره و کارهای اداری ایده آل هست، ولی به دلیل تمایل این ماده برای حفظ رطوبت، جوراب های پنبه خیلی مناسب برای فعالیت های ورزشی نیستن.

 

پنبه

نایلون

نایلون معمولا یه ماده ثانویه هست که تو تولید لباس ازش استفاده میشه و با ماده دیگه ای ترکیب میشه و معمولا بین 20 تا 50 درصد از ترکیب کلی جوراب رو تشکیل میده. نایلون بعنوان یه ماده بادوام و مستحکم می تونه استحکام و دوام جوراب رو هم بیشتر کنه و همزمان خاصیتی مثل خشک شدن سریع رو هم ارائه میده.

 

الاستین، لیرکا یا اسپندکس

الاستین، لیرکا یا اسپندکس این سه بعنوان مواد کشسانی می تونن خاصیت ارتجاعی به جوراب اضافه کنن تا محصول تناسب بهتری با پا داشته باشه. علیرغم اینکه درصد کمی در آرایش کلی پارچه جوراب نقش دارن، ولی می تونن راحتی، اندازه و شکل اون رو حتی پس از چندبار استفاده حفظ کنن.

 

اکریلیک

اکلیریک جایگزین مقرون به صرفه تری برای پشم مرینو است که گرمای مشابه و کیفیت خشک کردن عالی با قیمت مناسبی ارائه میدن. همچینن این ماده نسبتا همه کاره هست و باعث ایجاد بالشتک راحت برای پا در داخل کفش یا چکمه میشه و اون رو به انتخاب خوبی برای پیاده روی تبدیل می کنه.

 

Climayarn

این ماده ترکیبی از پشم مرینو با پلی پروپیلن پلیمری هست. از این ماده بطور خاص برای تنظیم دما و برای استفاده در شرایط سخت استفاده میشه. این به این معنیه که در آب و هوای سردتر گرما رو به خوبی حفظ می کنه و از گرمای بیش از حد در آب و هوای گرم جلوگیری می کنه.

 

کول مکس

کول مکس یه ماده پلی استری هست که با در نظر گرفتن دمای پوست و مدیریت رطوبت تولید شده. با جذب عرق به خودش می تونه بطور موثر رطوبت رو کنترل کنه و عایق برای روزهای سردتر هست در حالیکه همچنان نفوذ هوا رو تا حد زیادی حفظ می کنه.

 

 

نخ جوراب

مدال

مدال که با چرخاندن الیاف سلولز بازسازی شده، در تولید جوراب ازش استفاده میشه. بافتی نرم و ابریشمی داره و 50 درصد بیشتر از پنبه رطوبت رو جذب می کنه و این ماده رو به گزینه ای عالی برای جوراب های روزمره و حتی استفاده تو لباس های زیر تبدیل می کنه. همچنین در برابر محو شدن و از به هم ریختن رنگ، حتی بعد از چندبار شستشو هم بسیار مقاومه.

 

تاکتل

تاکتل ترکیبی بسیار کاربردی از میکروالیاف هست که بدون از بین رفتن بافت نرم و زیبایی لباس، عمر طولانی و ماندگاری عالی رنگ رو ارائه میده.

 

ترمولیت

ترمولیت ماده ایده آلی برای استفاده در جوراب هایی است که برای شرایط مرطوب طراحی شدن، زیرا سطح بزرگ اون رطوبت رو از پوست جذب می کنه و تبخیر سریع تر رو تسهیل می کنه. راحت و گرم بدون سنگین بودن، از فناوری فیب توخالی برای به دام انداختن هوا استفاده می کنه.

 

بامبو

بامبو یکی از مواد عالی است که بعنوان راه حل سازگار با محیط زیست برای پوشاک در قرن 21 مورد استقبال قرار گرفته. این ماده بسیار قابل تنفس هست و پوست رو خنک نگه می داره و رطوبت رو جذب می کنه و بطور موثر هوا رو آزاده می کنه. همچنین بطور طبیعی ضدباکتری هست و یه مزیت عالی برای استفاده رو به ارمغان میاره.

 

انتخاب جوراب مناسب

نکته اصلی که باید تو انتخاب جوراب مورد توجه قرار بدین، هدف و موقعیتی هست که قراره جوراب رو پاتون کنین. برای مثال اگه به یه جوراب اسپورت نیاز دارین، تنفس و کنترل رطوبت احتمالا از چالش های اصلی هست، برای همین بهتره سراغ جورابایی برید که از نایلون، بامبو یا کول مکس می تونه گزینه خوبی برای شما باشه. برای جوراب هایی که برای پیاده روی، جنگل نوردی یا تپه نوردی طراحی شدن، ماده ای که دما رو تنظیم می کنه و رطوبت رو حفظ می کنه، می تونه بهترین گزینه باشه مثل جوراب هایی که با استفاده از اکلریک ساخته میشن. در عین حال اگه به دنبال جوراب های روزمره برای خانه، اداره یا فراتر باشید راحتی و طول عمر رو در اولویت قرار داد، بنابراین پنبه یا مدال می تونه بهترین انتخاب باشه.
هنوز مطمئن نیستین که کدوم جنس جوراب برای شما بهتره؟ نگران نباشین! تیم مجرب و کاربلد ما تو جوراب السوان آماده‌ست تا هرگونه مشاوره و کمک که نیاز داشته باشین رو بهتون ارائه بدن. بعلاوه طیف گسترده ای از جوراب های ما در اندازه و سبک های مختلف وجود داره که براحتی می تونه نیازهای منحصر بفردتون رو برآورده کنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *