mag, پوشاک

از بین بردن بوی بد کفش

بوی بد کفش

بوی ناخوشایند کفش ‌ها یه مشکل بسیار شایع و آزاردهنده هست؛ هرچقدر که پاهای شما تمیز باشن، باز هم احتمال بو گرفتن کفش وجود داره. تو بدترین حالت، ممکنه این بو انقدر ناخوشایند باشه که شما می رسین به این سوال که “دلایل بو گرفتن کفش چیست و چه راهکارهایی برای از بین بردن بوی کفش وجود دارد؟”
باکتری ‌ها عامل بوی ناخوشایند کفش‌ ها هستن. اونها به تعداد زیادی تو پاهای شما رشد می ‌کنن و اسیدهای آلی مثل متان تیول، ایزووالریک اسید و پروپانویک اسید رو به عنوان مواد ضایع تولید می ‌کنن. این نوع باکتری‌ ها خطرناک نیستن، اما می ‌تونن بوی بدی را باقی بذارن.
برای مثال، متان تیول به عنوان فرآیند جانبی از باکتری بریوی تو کف پاها تولید میشه. این اسید آلی بوی خاصی داره که شبیه بوی سولفوریک کاپیج ها و جوراب ‌های بد بو هست.
حتی با بالاترین حد از بهداشت پا، پاهای شما همچنان ممکنه بو بگیره. این به این دلیله که پاهای شما دارای تعداد زیادی غده عرق در هر اینچ مربع نسبت به هر قسمت دیگه ای از بدنتون هستن. در حالی که عرق به خودی خود بو نداره، مواد ضایع باکتری ‌ها بوی بدی رو ایجاد می ‌کنه. به همین دلیل، کفش ‌ها به عنوان یه محیط مناسب برای رشد باکتری‌ ها عمل می‌ کنن، چون عرق و رطوبت رو ضبط می ‌کنن و محیطی رو برای رشد باکتری ‌ها فراهم می ‌کنن.

 

روش های رفع بوی بد کفش

مواد موردنیاز
• سرکه
• سودا بیکربنات
• صابون
• روغن‌های اسانسی (اختیاری)

وسایل موردنیاز
• ابزارها
• بطری اسپری
• کفش‌های بوبین

 

1. سودا بیکربنات

قصد دارین با استفاده از یه روش خانگی بوی کفش هاتون رو از یبن ببرین؟ از سودا بیکربنات استفاده کنید. این ماده طبیعی یک جاذب بو و باکتریه. دو روش مختلف برای استفاده از سودا بیکربنات برای خارج کردن بوی کفش وجود داره:
یک چهارم پیمانه سودا بیکربنات، یک چهارم پیمانه بیکربنات سودا و یک دوم پیمانه آرد ذرت رو مخلوط کنید. این مخلوط رو داخل یه کیسه بریزین و یا به تنهایی داخل کفش بپاشین و بذارین برای یک شب باقی بمونه. می تونین برای بهتر شدن بوی کفش، چند قطره روغن اسانس مورد علاقه‌ تون اضافه کنید. در صورت تمایل به سادگی، سودا بیکربنات رو مستقیماً توی کفش‌ ها بپاشید و حداقل 24 ساعت بذارید بمونه.

 

2. اسپری سرکه

سرکه بوی بد رو از بین می بره و با باکتری ‌های توی کفش ‌ها مبارزه می‌ کنه. فقط سرکه سفید رو با آب به نسبت مساوی توی یک بطری اسپری مخلوط کنید. محلول رو داخل کفش هاتون اسپری کنید و بذارید خشک بشه. این کار رو بعد از هر دویدن به کفش ‌های ورزشی تون اسپری کنید و بذارین خشک بشه.

نکته: برای حداکثر کارایی، قبل از استفاده از محلول، کفش‌ هاتون رو به طور کامل درون و بیرونش رو تمیز کنید.

 

3. صابون

یه روش خانگی دیگه برای برطرف کردن بوی کفش‌، قرار دادن یه تیکه صابون در هر کفش هست که باید بذارید حداقل یه شب بمونه. صابون باکتری ‌ها رو می ‌کشه و بوی تولید شده توسط اونها رو از بین می ‌بره. علاوه بر این، صابون متخلخل هست، بنابراین بو رو جذب میکنه و با بوی تمیز و صابونی جایگزین می ‌کنه.

نکته: مطمئن بشین تیکه های صابون قبل از وارد شدن به داخل کفش ها کاملا خشک شده باشن، چون رطوبت بیشتر باعث جذب باکتری ها میشه.

 

4. آفتاب

خشک کردن رطوبت اضافی کفش‌ ها یه راه آسون و موثر برای از بین بردن بوهاست. کفش ‌هاتون رو پس از فعالیت و دویدن به مدت چند ساعت مستقیماً در معرض نور خورشید قرار بدین تا قبل از استفاده بعدی به طور کامل خشک بشن.

 

5. استفاده از جوراب

پوشیدن کفش بدون جوراب راهی مطمئن برای بوی بد کفش‌هاست! جوراب ‌ها عرق و رطوبت تولید شده توسط پاهای گرم رو جذب می ‌کنن. این به ویژه برای افرادی که پاهاشون زیاد عرق می کنن، دردسر سازتره.

 

6. روغن ‌های اسانس دار

روغن‌ های اسانسی از انواع محبوب طبیعی جذب بو با خاصیت ضد قارچ هستن. به عنوان مثال، یک مطالعه منتشر شده در دسامبر 2007 در مجله میکوبیولوژی نشون داد که روغن اسانس میخک باکتری ‌ها رشد روی پاها را به شدت مهار می‌ کنه تا بوی اونها رو از بین ببره. این روغن‌ ها ترکیبی سه گانه هستن: مبارزه با باکتری ‌ها، برطرف کردن بو و به جا گذاشتن بوی خوشایند.
چند قطره روغن اسانس رو مستقیماً توی کفش‌ های خودتون بریزین و اون رو جلوی خورشید بذارین. به علاوه، می ‌تونید روغن‌ های اسانسی رو با سایر روش ‌های خانگی مثل سودا بیکربنات یا سرکه مخلوط کنید.

 

7. بهداشت پاها

موقع شستشوی پاهاتون دقت بیشتری کنین. مطمئن بشین که بین هر انگشت پا و روی پاهای خودتون صابون یا شوینده استفاده کنین و خوب بشورین. در ادامه، چند نکته درباره بهداشت پا برای برطرف کردن بوی کفش رو بررسی می ‌کنیم:

• هربار بعد از استفاده ازجوراب حتما اونو شستشو بدین.
• بلافاصله بعد از تمرین، جوراب و کفش رو از پاتون خارج کنین تا از گرفتن بوهای ناخوشایند جلوگیری بشه.
• بعد از تمیز کردن پاهای خود، مطمئن شوید که آنها را به طور کامل خشک کنید. هر نوع رطوبت باعث رشد باکتری‌ها می‌شود.

 

جمع بندی

با استفاده از مواد فوق، می ‌تونید بوی ناخوشایند کفش ‌هاتون رو از بین ببرید و اونها رو تازه و خوشبو نگه دارید. یادتون باشه که علاوه بر این روش ‌ها، همواره بهداشت پاها و تمیزی منظم کفش ‌ها هم موجب کاهش بوی نامطبوع میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *