mag, درباره جوراب

چرا جوراب بو می گیرد؟

چرا جوراب بو می گیرد

قراره به یاد موندنی باشیم ولی ایشالا نه بخاطر بوی بد جوراب دیگه؟! بوی بد پا و جوراب می تونه یه مشکل بزرگ و خجالت آور باشه. شاید تعریق بیش از حد پا باعث بوی بد جوراب باشه. دلیل بی راهی هم نیست بخاطر اینکه غدد تعریقی که توی پا هست خیلی بیشتر از قسمت های مختلف بدنه. اگرچه که این غدد تعریق نقش خیلی مهمی رو ایفا می کنن مثلا: این غدد برای این عرق تولید می کنن که به خنک کردن بدن از طریق پا کمک کنن. یا شاید هم دلیل بوی بد جوراب و پا باکتری های مشکل زا باشه. ولی باکتریا به شکل طبیعی روی پوست به وجود میان. خب حالا بنظرتون چی باعث بو گرفتن جوراب و پاهاتون شده؟ خبر خوب داریم براتون؛ شاید اصلا مشکل از شما نباشه! شاید مشکل از جورابی هست که پاتون کردین. قطعا جورابای باکیفیتی مثل جوراب السوان هم هست که بخاطر الیاف طبیعی شمارو از شر این مشکل نجات می ده. ولی بیاید اول به این سوال جواب بدیم که اصلا چرا جوراب بو می گیره؟
انواع مختلفی از جورابا وجود دارن که تعریق پاهارو بیشتر می کنن و حتی از رشد باکتری ها هم حمایت خوبی می کنن، همینقدر داغون! خب ما که فهمیدیم غدد تعریق تو پا وجود دارن و نمیشه جلوی کارکردشونو گرفت ولی مسئله ای که وجود داره اینه که چه اتفاقی میفته که جوراب ها هم نمی تونن این بو رو از بین ببرن. تو ادامه خیلی درست حسابی و مفصل بهش می پردازیم.

 

1. جوراباتون با مواد نامرغوب ساخته شدن

وقتی شما توی یه اتاق با دمای متعادل و استاندارد نشسته باشین و جوراب نامرغوب پاتون باشه پاهاتون گرم تر میشه. هرچی دما بالاتر بره پاهاتون گرم تر و در نهایت مرطوب تر میشه مشخصا هم بخاطر اینکه بیشتر عرق می کنه. حتی با اینکه این تعریق طبیعیه ولی چون پاتون تو یه جوراب با الیاف مصنوعی هست فضای خیلی مناسبی برای تولید و رشد باکتریا به وجود میاد. حالا بیا فرض کن با همه این شرایط بخوای کفش هم بپوشی چه افتضاحی بار میاد! درحالیکه جالبه بدونید الیاف طبیعی تنظیم کننده حرارت هستن. جورابایی که با الیاف مرغوب و طبیعی تولید میشن حرارت پاتون رو تو دمای معقولی نگه می دارن که تو این حالت اصلا پاتون عرق نمی کنه حتی تو تابستون؛ چی از این بهتر!

بوی بد جوراب

2. جوراباتون رطوبت گیر نیستن

نه تنها بعضی جورابا (از همون دسته نامرغوب) می تونن باعث تعریق پاهاتون بشن بلکه کاری می کنن که شما مدام احساس خیسی تو پاهاتون کنین. حالا اینو هم در نظر بگیرین که از اونجایی که باکتری های تولیدکننده بوی بد توی رطوبت بیشتر رشد می کنن، چقدر می تونه اوضاع بی ریخت بشه. ولی خب جورابایی که می تونن رطوبت رو جذب کنن باعث جلوگیری از بو گرفتن پاهاتون میشن. در واقع تو این جورابا الیاف و نخ طبیعی اون عواملی هستن که باعث جلوگیری از بو گرفتن پا میشن. خلاصه که حواستون باشه از جورابای رطوبت گیر استفاده کنید تا رستگار شوید!

3. جوراباتون باعث خفگی پاهاتون شدن

بله چی فکر کردین پاهامونم نیاز به نفس کشیدن دارن! پاهاتون خفه میشن چون خیلی از جورابای مصنوعی و نامرغوب اجازه تنفس به پارو نمیدن. درواقع این جورابا اجازه چرخش هوا به داخل پا رو نمیدن و همین مسئله می تونه باعث گرم شدن بیش از حد پاها و مرطوب شدنشون بشه.جورابایی که با الیاف طبیعی ساخته میشن این کار رو به خوبی انجام میدن؛ چه کاری؟ چرخش هوا توی پاهارو دیگه! بهتره اینجوری بگم؛ جوراب مرغوب با الیاف طبیعی بپوشین تا پاهاتون نفس بکشن. این چرخش هوا همون عاملیه که باعث میشه رطوبت از پاهاتون بیرون کشیده بشه و جوراباتون خیس نمونه و خب اینجوری باکتری ها هم جرئت تولید و رشد ندارن چون همون رطوبتی که بسترشون بوده تبخیر شده.

 

 

تا حالا فکر کردین چرا جوراب می پوشیم؟ اگه نه، خوندن مقاله مارو از دست ندین.

4. جوراباتون خنک کننده نیستن

جورابای خنک کننده خیلی جورابای خوبین. چرا؟ اولا بخاطر اینکه گردش هوا باعث میشه که رطوبت از بین بره بعد وقتی رطوبت تبخیر شد گرمارو هم با خودش از پا خارج می کنه و همه اینا دست به دست هم میدن تا پاها خنک تر بشن. ولی خب حتما می دونید که خیلی از جورابا این کارو نمی کنن یعنی اصلا قابلیت خنک کنندگی ندارن چونکه احتمالا از مواد نامرغوب و بی کیفیت ساخته شدن. در عوض جورابایی که با مواد درجه یک و نخ طبیعی ساخته میشن قابلیت خنک کنندگی دارن. جالبه بدونید این نوع جورابا تو تابستون باعث خنک شدن پا و تو زمستون باعث گرم شدن پاها می شن؛ تا جاییکه شما می تونین اسمشونو بذارین جورابای طلایی!

چرا جوراب بو میگیرد

5. جوراباتون مناسب دمای هوا نیستن

وقتی صحبت از جوراب میشه اینطوری نیست که هرچی بزرگتر و ضخیم تر باشه بهتره. وزن و ضخامت جوراب می تونه یکی از عوامل بو گرفتن پا و جوراب باشه. جورابایی که وزن کمتری دارن برای هوای گرم و معتدل بهترین گزینه هستن و از اونطرف هم جورابای سنگین برای هوای سرد مناسبن. متناسب نبودن وزن و ضخامت جورابا با دمای هوا می تونه باعث گرم تر، سردتر و در نهایت ایجاد رطوبت توی پا بشه و همین هم باعث میشه پاها و جورابا بو بگیرن. جورابایی که با الیاف طبیعی تولید میشن وزن و تنوع بالایی دارن که هر کدوم کاربرد خودشون رو دارن. جدای از همه اینا خنک کنندگی و امکان گردش هوا توی جورابایی که با نخ طبیعی دوخته شدن باعث میشه که این نوع محصولات در طیف وسیعی از دماها مناسب باشن.

 

6. جوراباتون آنتی باکتریال نیستن

باکتریا هرطور که شده بوجود میان. درواقع داشتن باکتری روی پاهاتون یکی از موضوعات غیرقابل انکار از سلامتی کلی بدن تون هست. حالا جالبه بدونین باکتری هایی که بصورت طبیعی روی پاهاتون تولید میشن به تجزیه عرق موقع ترشح کمک می کنن. مشکل بو گرفتن پا و جوراب وقتی بوجود میاد که عرق و باکتری به مرور زمان جمع شده باشن. جوراب هایی که ویژگی ضدباکتریایی دارن می تونن تاحد زیادی به کنترل باکتری های تولید کننده بو کمک کنن. خیلی سخت پیدا میشن ولی خب کارشون خیلی درسته! اگه گیر نیاوردین حداقل سعی کنین از جورابای درجه 1 و با کیفیت استفاده کنید چون دلایلش رو به اندازه کافی تو موارد بالا توضیح دادیم.

جمع بندی

خب حالا همونطور که دیدین لزوما تقصیر شما یا پاهاتون نیست که جوراباتون بو میگیرن. مشکل از جوراباتون هم هست! جوراباتون می تونه باعث بو گرفتن پاهاتون و بعد بو گرفتن خودش بشه! حالا ما تو این مقاله اومدیم گفتیم که چرا و چجوری جورابا بو میگیرن درواقع یعنی به این سوال جواب دادیم که چرا جوراب بو میگیرد. فکر کنم حالا دیگه وقتشه یه تغییری توی انتخاب جوراباتون ایجاد کنین. مطمئنم که کلی قراره متوجه ویژگی های مثبت این تغییر بشین. دقت کنید که جوراب باکیفیت با الیاف طبیعی درجه 1 تهیه کنین. ما کلی از این جورابا با تنوع بالا تو السوان داریم دوست داشتین یه سر بهشون بزنین.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *