mag, درباره جوراب

فواید پوشیدن جوراب + چرا باید جوراب بپوشیم؟

جوراب بپوشیم یا نه؟

جوراب بپوشیم یا نه؟

تقریبا همه مون می دونیم که جوراب اولین لایه محافظتی از پاهاست. البته که این تنها دلیل پوشیدن جوراب نیست، دلایل دیگه ای هم وجود داره؛ مثلا جوراب می پوشیم که پاهامون گرم تر بشه یا اینکه جوراب می پوشیم که جلوی عرق کردن پای برهنه توی کفش کتونی رو بگیریم. اصلا چرا راه دور بریم خیلی وقتا بخاطر استایل مون جوراب می پوشیم! بله مهمه، انقد که یه جا راجع به همین یه دلیل یعنی استایل با جوراب کلی صحبت کردیم. حالا ما تو این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم که چرا باید جوراب بپوشیم، جوراب پوشیدن تو چه مواقعی خوبه و تو چه مواقعی خوب نیست اصلا چرا باید جورابای مختلفی تو کمد لباسامون داشته باشیم. به همه اینا و چندتا سوال دیگه هم جواب میدیم. پس بقیه مطلب رو همراهمون باشین.

 

جوراب بپوشیم یا نه؟

چرا باید جوراب بپوشیم؟

شاید فکر کنید که خب جواب این سوال خیلی ساده ست؛ جوراب می پوشیم که با پاهای برهنه روی زمین سفت راه نریم، پاهامون توی کفش بو نگیره و اذیت نشه ولی شمام موافقین فواید پوشیدن جوراب به همینجا ختم نمیشه؟ ما هم همین فکرو می کنیم. اگه بخوایم بطور خلاصه به دلایل پوشیدن جوراب بپردازیم به این موارد می رسیم؛

 

  • جوراب پاهامونو گرم نگه می داره، چه تو سرمای بیرون چه تو سرمای زمستون توی خونه؛ مثل جوراب زمستانی زنانه!
  • جوراب از پاهامون در برابر میکروب ها، تاول و قارچ های پا محافظت می کنه
  • جوراب از بو گرفتن پا جلوگیری می کنه. خدا خیرش بده!
  • جوراب یه محافظ عالی برای به حداقل رسوندن تعریق پا تو کفش هایی مثل کتونی هست
  • جوراب نه تنها از پاهامون بلکه از کفش هامون هم در برابر لکه، عرق و بو محافظت می کنه
  • این پوشش محافظ، استرس پاهارو از بین می بره مخصوصا موقع پیاده روی و ورزش. بله تعجب نکنید پاها هم تحت فشار و استرس قرار می گیرن!
  • جوراب ها می تونن استایل خاصی بهمون بدن و یه درجه به جذابیت مون اضافه کنن مخصوصا با این حجم از تنوعی که تو بازار هست!

حالا بریم که به بعضی از این دلایل کمی مفصل تر بپردازیم.

 

فواید پوشیدن جوراب:

حالا تو ادامه به چند تا از فواید پوشیدن جوراب اشاره می کنم و درموردشون صحبت می کنیم؛

 

1-جوراب می تونه رطوبت پارو کنترل کنه

می دونستین که ما بیشتر از 125،000 غده تعریق تو کف پامون داریم؟ این همه غده می تونن رطوبت خیلی زیادی تولید کنن! پوشیدن جوراب باکیفیتی که بتونه این حجم از رطوبت رو کنترل کنه چاره کاره. وقتی جوراب بی کیفیت یا بهتره بگم جوراب کم کیفیت پوشیده باشین احتمالا متوجه شدین که خود جوراب هم بخاطر عرق پا، مرطوب شده. همین موضوع می تونه باعث بشه که پاها در برابر تاول و قارچ آسیب پذیرتر بشه. پس حتما وقتایی که می خواین کفش های رو بسته یا کتونی بپوشین، از جوراب استفاده کنین، بله قطعا جوراب باکیفیت!

 

2-جوراب دمای پارو کنترل می کنه

جوراب بافت و جوراب پشمی یه گزینه عالی و راحت برای زمستون هستن. جالبه بدونید که این نوع جورابا برای فصل تابستون هم خوبن! شمام موافقین که احساس گرما یا سرمای بیش از حد پاها اصلا حس خوبی نیست؟ جورابای پشمی ورزشی تو تابستون می تونه به خنک نگه داشتن پاها تو هوای گرم و مرطوب کمک کنه باور نمی کنی؟ امتحان کن!

 

فواید پوشیدن جوراب

 

3. جوراب استرس پاهارو کم می کنه

هنوز جدی نگرفتین؟ گفتم که قضیه جدیه پاها هم می تونن دچار فشار و استرس بشن! پس بهتره وقتی می خواین جوراب بخرین سراغ جورابایی برین که نرم هستن و یا حتی کمی بالشتک تو قسمت کف پا دارن. وقتی جورابتون نرم و راحت نباشه پاهاتون بیشتر تحت فشار و ضربه قرار می گیره. این در حالیه که هم فشار و هم ضربه هر دو می تونن نقش خیلی مهمی توی احساس پاهاتون داشته باشن. وقتی جوراب مناسب و باکیفیت بپوشین تو دراز مدت هم فشار و هم استرس پاهاتون خیلی کمتر میشه. خلاصه مراقب قلب دوم تون باشین!

 

4. جوراب از بو گرفتن پا جلوگیری می کنه

باکتری هایی که بو تولید می کنن تو طول روز تو قسمت های مختلف پا جمع می شن و بدبختی اینجاست که محیط گرم و مرطوب داخل کفش هم رشد این باکتری ها رو چند برابر می کنه. وقتی جوراب رطوبت پا و کفش رو بگیره قضیه حل میشه. پس دوست عزیز بیا و یه لطفی به خودت و جامعه بشریت بکن اونم اینکه جوراب بپوش که از این فاجعه مرگبار جلوگیری کنی!

 

5. جوراب نمی ذاره پاهات قارچ بزنه

پای ورزشکار یا بقول خارجیا Athlete’s foot یه نوع قارچه (آره راستش اسمش عجیبه)  که می تونه رو پاها رشد کنه و بدبختانه مسری هم هست. این یعنی اگه کسی که از این قارچ تو پاهاش داشته و جایی پا برهنه راه رفته باشه و بعد شما از همونجا با پای برهنه راه بری، متاسفیم شما به قارچ پای ورزشکار مبتلا شده اید!

حالا یه قارچ دیگه به اسم کرم حلقوی یا ringworm (که از قضا اسم اینم هیچ ربطی به قارچ نداره ولی یه نوع قارچه) می تونه روی پوست رشد کنه. وقتی جوراب نمی پوشید در خطر رشد کرم های حلقوی روی پاهاتون هستین. اصلا شوخی بردار نیستا چون می تونه به سرعت روی کل پاهاتون پخش شه.

 

جوراب بپوشیم یا نه

 

6. جوراب نمی ذاره کفش هاتون خراب شه

کفشاتونو که ارزون نمی خرین؟! چه بسا ممکنه برای پاهاتون اهمیت زیادی قائل باشین و کفش های گرون قیمت بخرین. پس دقت بفرمایین که اگه جوراب نپوشین قصد کردین که دستی دستی کفشاتونو از بین ببرین. می پرسین چرا؟ عرضم به حضورتون که وقتی جوراب نمی پوشین هرچی کثیفی که چسبیده به کف پاهاتون رو وارد کفش می کنید. معمولا کفش کسایی که جوراب نمی پوشن بعد یه مدت سیاه میشه و زودتر از بین میره.

 

 

جمع بندی

ما تو این مقاله سعی کردیم به این سوال جواب بدیم که چرا باید جوراب بپوشم. به دلایل مختلفی هم پرداختی از کنترل دمای پا گرفته تا قارچ نزدن و بو نگرفتن پا و دلایل دیگه. خوندن این مقاله به شما کمک می کنه تا راحتر در مورد پوشیدن جوراب تصمیم بگیرین.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *