mag, درباره جوراب

جوراب پوشیدن در خواب

جوراب پوشیدن در خواب

دفعه ی بعدی که قبل خواب به این فکر می کنید که چه لباسی بپوشید، یه جفت جوراب هم بهش اضافه کنید. یه سری صحبت های سنتی بین مردم وجود داره که میگن جوراب پوشیدن در خواب می تونه به راحتر خوابیدن کمک کنه که تحقیقات علمی هم تا حدودی این موضوع رو ثابت کردن. ما تو این مقاله قصد داریم بطور مفصل به این موضوع بپردازیم که جوراب پوشیدن در خواب مفید هست یا نه. اصلا موقع خواب جوراب بپوشیم یا نه. کلی سوال دیگه در این مورد رو هم جواب میدیم پس حتما تو ادامه مطلب همراهمون باشین.

 

آیا با جوراب سریعتر خوابم می بره؟

یه سری از تحقیقات نشون میده که خوابیدن با جوراب نه تنها کمک می کنه که سریعتر به خواب برید، بلکه باعث میشه طولانی تر بخوابید و تعداد دفعاتی که تو طول شب از خواب بیدار میشید کمتر میشه. جالبه بدونید مطالعه ای نشون میده آقایون جوونی که موقع خواب جوراب می پوشن 7.5 دقیقه سریعتر به خواب میرن، 32 دقیقه بیشتر می خوابن و 7.5 برابر بیشتر از کسایی که جوراب نمی پوشن، بیدار میشن. مطالعه ای دیگه ای هم انجام شده که نشون میده افراد بزرگسال با جوراب پوشیدن در خواب چه تو حالت عادی چه بعد دوش آب گرم، سریعتر به خواب میرن. ولی با همه اینا تحقیقات علمی بیشتری مورد نیازه تا بشه نظر قطعی در این مورد داد ولی محقق ها چند دهه ست که میگن گرم نگه داشتن پاها موقع خواب بخاطر رابطه مستقیم دمای بدن و خواب، به داشتن خوابی بهتر و طولانی تر کمک می کنه.

 

جوراب پوشیدن در خواب

 

چه ارتباطی بین دمای بدن و خواب وجود داره؟

درمورد ارتباط دمای بدن و خواب باید اینجوری توضیح بدم که چرخه خواب و دمای مرکزی بدن هر دو توسط ریتم شبانه روزی یا درواقع ساعت داخلی بدن که تغییرات عملکردهای خاص رو تو یه چرخه 24 ساعته تنظیم می کنه، مدیریت میشه. تحقیقات نشون میده که این دو ریتم شبانه روزی رو همدیگه تاثیر می ذارن و این یعنی خواب ما به دمای مرکزی بدن یا دمای اندام های داخلی مرتبطه.
خب باید این نکته رو اضافه کنیم که دمای داخلی بدن با دمای پوست متفاوته. اتفاق جالبی که وجود داره اینه که گرم کردن دمای پوست یه فرد می تونه با انبساط رگ های خونی نزدیک پوست و خروج گرما، دمای بدن رو کاهش بده! احتمالا برای همینه که پوشیدن جوراب در خواب یا گذاشتن پاها داخل آب گرم قبل از خواب می تونه روی دمای مرکزی بدن و در نهایت رو خواب مون تاثیر بذاره. وقتی دمای مرکزی بدن کاهش پیدا می کنه درواقع یه نشونه ست برای اینکه زمان خواب فرا رسیده. احتمالا شمام یاد این افتادین که وقتی تو هوای خنک پنجره اتاق بازه، مچاله شدن و خوابیدن زیر یه پتوی گرم چقدر حس خوبیه!
حالا صحبت از دمای اتاق شد اینم بگم که دمای هوای اتاق و دمای هوای داخل رختخواب هم رو کیفیت خواب تاثیر میذاره. نتایج تحقیقات درمورد توصیه های دمای اتاق متفاوته ولی برخی معتقدن که این دما بین 66 تا 70 درجه فارنهایت هست. حالا از اونجایی که لباس و ملافه تا حد زیادی روی دمای پوست و بدن افراد در طول خواب تاثیر می ذاره، دمای اتاق ایده آل برای خواب تا حد زیادی به لباس و جنس پتو یا ملافه فرد بستگی داره.

راستی اگه برای شمام سواله چرا باید جوراب بپوشیم، حتما یه سر به مقاله ما بزنید.

آیا پوشیدن جوراب در خواب می تواند به رفع مشکلات خواب کمک کند؟

برای اینکه ببینیم آیا پوشیدن جوراب در خواب می تونه به رفع مشکلات خواب کمک کنه یا نه، تحقیقات زیادی مورد نیازه. تو تحقیقات مختلفی گرم نگه داشتن پاها با داشتن خواب بهتر ارتباط مستقیم داشته ولی در بیشتر این موارد برای گرم کردن پا از حمام گرم استفاده می کردن. از بین دو مطالعه ای که روی جوراب متمرکز بود، افراد مبتلا به مشکلات خواب رو از بقیه جدا کردن و نتیجه این بود که پوشیدن جوراب در خواب فقط به کسایی کمک می کنه سریعتر به خواب برن که مشکلات بی خوابی ندارن. با این حال ممکنه در آینده یه سری تحقیقات انجام بشه که نشون بده پوشیدن جوراب در خواب می تونه مشکلات خواب رو کاهش بده. مطالعات نشون میده کسایی که دست و پای سرد دارن به زمان بیشتری برای به خواب رفتن نیاز دارن. و این یعنی گرم شدن پاها مهمه بخاطر اینکه این موضوع باعث گشاد شدن رگ های خونی و خروج گرما میشه و دمای بدن رو کاهش میده. اگه شما جزء اون دسته از افرادی هستین که بخاطر سرد بودن پاهاتون مدام از خواب بیدار میشین، جوراب پوشیدن میتونه نجاتتون بده.
اگه بخوام یه جمع بندی کوچیک کنم باید بگم که جوراب پوشیدن موقع خواب جایگزین خیلی درستی برای درمان بی خوابی یا مشکلات خواب نیست ولی می تونه کمک کننده باشه. اگه فکر می کنید اختلال خواب دارید یا برای به خواب رفتن مشکل دارید حتما با یه پزشک صحبت کنید.

 

جوراب پوشیدن در خواب

 

مزایای جوراب پوشیدن در خواب

خب تو قسمت های قبل به این مورد اشاره کردیم که جوراب پوشیدن در خواب می تونه کمک کنه که سریعتر به خواب برید؛ حالا اینجا می خوایم به مزیت های دیگه جوراب پوشیدن تو خواب بپردازیم؛

 

  • پیشگیری از گرگرفتگی یائسگی

گرگرفتگی یائسگی به دلیل افزایش دمای مرکزی بدنه که می تونه توی بیداری یا خواب اتفاق بیفته. در حالیکه عوامل دیگه ای مثل سطح هورمون ها روی گرگرفتگی تاثیر می ذاره ولی دیگه ما می دونیم که پوشیدن جوراب در خواب، دمای مرکزی بدن رو کاهش میده بنابراین از گرگرفتگی های یائسگی موقع خواب جلوگیری می کنه.

 

  • افزایش احتمال ارگاسم

پوشیدن جوراب در خواب می تونه علاوه بر بهبود خواب، زندگی جنسی رو هم تقویت کنه. یه مطالعه تحقیقاتی نشون می ده که 80 درصد از زوج هایی که موقع خواب جوراب می پوشیدن در مقایسه با 50 درصدی که این کارو نمی کردن، رابطه جنسی بهتری داشتن. درسته که تحقیقات بیشتری در این باره باید انجام بشه ولی واضحه که افزایش جریان خون و دمای پوست در به ارگاسم رسیدن افراد کمک کننده ست.

 

  • کاهش علائم سندروم رینود

سندروم رینود شامل محدودیت شدید شریان های کوچیک تو بدن میشه بخصوص تو دست و پا. دلیلش هم اینه که این قسمت ها بیشتر در معرض در سرما قرار می گیرن. بنابراین پوشیدن جوراب در خواب می تونه از سرماخوردگی مخصوصا تو فصل زمستون جلوگیری کنه و همینطور می تونه از علائم سندورم رینود جلوگیری کنه.

 

  • پیشگیری از ترک خوردن پا

هیچ تایمی بهتر از تایم خواب برای رسیدگی و نوازش پاهاتون نیست! کافیه قبل از خواب از وازلین یا هر کرم مرطوب کننده دیگه ای برای چرب کردن پاهاتون استفاده کنید و بعد از یه تایمی جوراب بپوشونید بهشون تا به حفظ رطوبت پاهاتون کمک کنه. ولی مطمئن باشین که هر شب از یه جفت جوراب تمیز استفاده کنید که از رشد باکتری ها تو پاهاتون جلوگیری کنه. تو قسمت بعدی باز به این مورد بر می گردیم.

مضرات پوشیدن جوراب در خواب

خب تا اینجا به مزیت های پوشیدن جوراب در خواب اشاره کردیم ولی خب مثل هر موضوع دیگه این مورد هم مضراتی داره که هرچند مشکلات بزرگی نیستن ولی خب ما وظیفه خودمون می دونیم که این موارد رو هم بهتون انتقال بدیم؛

 

  • مشکلات هیدراتاسیون

پوشوندن پا با جوراب بلافاصله بعد از چرب کردنشون اشتباهه! یادتونه که تو قسمت قبل به همین مورد اشاره کردیم و گفتیم که از فرصت شب برای چرب کردن و هیدراته کردن پاهاتون استفاده کنید. ولی توصیه میشه که اجازه بدین کرم به خوبی تو پوست تون نفوذ کنه و پاها چند دقیقه بدون پوشش بمونه تا کرم به خوبی جذب پا بشه. درحالیکه وقتی به سرعت جورابتونو می پوشین، کرم جذب پارچه میشه و فضای مناسبی رو برای رشد باکتری، قارچ و پاپیلوم ایجاد می کنه و در نتیجه باعث عفونت های احتمالی میشه. پس دقت کنید نگفتیم اصلا نپوشید گفتیم چند دقیقه اجازه بدین کرم به پا جذب بشه و بعد پاهارو بپوشونین.

 

  • مشکلات جریان خون

اگه مشکلات گردش خون دارید حالا چه بخاطر واریس یا ورم مچ پا، خوابیدن با جوراب به بهبود این مشکل کمک نمی کنه و رسیدن خون از قلب به پاها طول می کشه. یادتون باشه که پاها دورترین نقطه از بدن هستن برای همین تو حالت عادی رسیدن خون بهشون بیشتر از قسمتای دیگه طول میکشه! اگه دوست داشتین بیشتر درموردش بخونین به مقاله جوراب واریس و مزایای آن سر بزنین.

  • مشکلات بهداشتی

اگه نکات بهداشتی رو رعایت نکنید، خوابیدن با جوراب می تونه منجر به بروز برخی مشکلات سلامتی تو پاها بشه. در مورد بهداشت باید در نظر داشته باشین که جورابایی استفاده کنید که تمیز باشن و همون جورابایی رو استفاده نکنید که تو طول روز تو پاتون بودن! با این کار از تجمع باکتری ها و بوجود اومدن قارچ ها جلوگیری می کنید.

 

مضرات پوشیدن جوراب در خواب

 

موقع خواب چه نوع جورابی بپوشیم؟

جنس جورابی که موقع خواب می پوشین می تونه مهم باشه. ما اینجا به بهترین جورابایی که می تونید بپوشین اشاره می کنیم؛ راستی برای خرید جوراب می تونید به ما مراجعه کنید.

 

  • جوراب نخی

اگر ترجیح تون اینه که از محصولات غیر حیوانی استفاده کنید، جوراب نخی یه انتخاب عالیه. پنبه به پوست تون اجازه تنفس میده، رطوبت رو از بین می بره و به تنظم دمای بدن کمک می کنه تا بتونید خواب خوبی داشته باشین.

 

  • جوراب ترمه

ترمه یه ماده نرم و طبیعیه که یه گزینه عالی برای جوراب موقع خواب هست. الیاف نازک این متریال اون رو تبدیل به یه ماده متراکم می کنه و هوای کمی هم از اون عبور می کنه. این جنس از جورابا به گرم نگه داشتن پاها کمک می کنه و به پوست اجازه تنفس میده. ترمه 8 برابر گرم تر از پشمه. اگه سردی پا موقع خواب اذیتتون می کنه و باعث میشه مدام از خواب بیدار بشین، جوراب های ترمه می تونه گزینه خوبی باشه.

 

  • جوراب پشمی

اگه قصد دارید موقع خواب جوراب بپوشین، پشم یکی دیگه از گزینه هایی هست که می تونید بهش فکر کنید. جوراب های پشمی الیاف ضخیمی دارن که پاهاتونو گرم نگه می دارن ولی همزمان اجازه میدن هوای کافی رد و بدل بشه.

پوشیدن جوراب هنگام خواب کودک

همونطور که موسسه ملی بهداشت به این موضوع پرداخته، نوزادان و کودکان به دمای بالا حساس هستن. در نتیجه قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه کودک تون با جوراب بخوابه یا نه، دمای اتاقش رو اندازه گیری کنید و با توجه به این دما تصمیم گیری کنید. برای مثال اگه دمای اتاق پایین و سرده پوشوندن جوراب می تونه تصمیم درستی باشه.

 

پوشیدن جوراب هنگام خواب کودک

 

روش های دیگه برای گرم کردن پا قبل از خواب

اگه علاقه ای به پوشیدن جوراب در خواب ندارین و در عین حال از سرد بودن دمای محیط یا سرد بودن پاهاتون رنج می برین، روش های دیگه ای برای گرم کردن پاها وجود داره که می تونید از اونها استفاده کنید که بهشون اشاره می کنیم؛

 

  • بطری آب گرم

گذاشتن یه بطری آب گرم تو تخت می تونه به گرم شدن ملحفه و پاهاتون کمک کنه. و قسمت خوب ماجرا اینه که در نهایت خنک میشه، بنابراین اواخر شب احساس گرمای بیش از حد نمی کنید.

 

  • دمپایی گرم

کلید داشتن پاهای دنج و یه خواب راحت اینه که قبل از رفتن به رختخواب با دمپایی های گرم و نرم به پاهاتون استراحت بدین. این کار هم به از بین رفتن تنش کمک می کنه و هم باعث گرم شدن پاهاتون میشه.

 

  • حمام آب گرم

یه حموم آب گرم به آروم شدن بدن و تنظیم دمای بدن کمک می کنه و سریع به خواب رفتن رو راحتر می کنه. یه ظرف آب گرم پر کنید، یه کم نمک اپسوم یا چند قطره اسانس بهش اضافه کنید و پاهاتونو به مدت 10 تا 15 دقیقه بذارین توش تا از گردش خون و خواب بهتر لذت ببرین.

 

  • پتوی بیشتر

اگه فقط تو قسمت پاهاتون احساس سرما می کنید نیازی نیست رو کل بدنتون چندتا پتو بکشین، کافیه یه پتو رو تو قسمت انتهایی تخت بذارین و پاهاتونو بذارین زیرش.

 

پوشیدن جوراب در خواب

 

آیا خوابیدن با جوراب بد است؟

خب اگه تا اینجای مقاله همراهمون بوده باشین احتمالا به جواب این سوال رسیدین. پوشیدن جوراب جدای از افرادی که دوست ندارن با پای برهنه بخوابن، مضرات خیلی کمی داره. ولی بطور کلی اگه قصد پوشیدن جوراب در خواب دارین، جورابای گشاد بپوشین و از پوشیدن جورابای فشاری خودداری کنید مگه اینکه توسط پزشک تجویز شده باشه.

چه کسانی نباید با جوراب بخوابن؟

اگه از تورم پاها، مشکلات گردش خون یا هر مشکل دیگه ای که ممکنه بر روی جریان خون تو اندام هاتون تاثیر بذاره، رنج میبرین، جوراب پوشیدن در خواب ممکنه برای شما مناسب نباشه. اگه نگران این موضوع هستین حتما با پزشک مشورت کنید.

جمع بندی

اینکه تصمیم می گیرید با جوراب بخوابید یا نه کاملا به شما بستگی داره. بخاطر نقش مهمی که دمای محیط و دمای بدن تو خواب ما داره. جوراب پوشیدن در خواب می تونه به تنظیم دمای بدن شما کمک کنه. البته که فاکتورای مختلفی می تونه به داشتن خواب راحت کمک کنه ولی اگه شما اختلال خواب دارین حتما با پزشک تون در این باره مشورت کنید. ما تو این مقاله خیلی مفصل به سوالاتی که در مورد جوراب پوشیدن در خواب وجود داره، پرداختیم. اگه قبلا مشکل خواب داشتین و با پوشیدن جوراب مشکل تون حل شد، حتما تجربه تونو تو قسمت کامنت ها باهامون به اشتراک بذارین.

 

دیدگاهی در مورد “جوراب پوشیدن در خواب

  1. احمد گفت:

    سلام یه سوال داشتم:
    من پسر هستم، میخواستم بدونم که میتونم برای اینکه زمان خوابیدن پاهام گرم بشن، جوراب شلواری زنانه بپوشم تا کل پاهامو گرم نگه داره !؟
    آیا تاثیری داره ؟

    1. مدیر سایت گفت:

      سلام و وقت بخیر، نخیر تاثییر چندانی نداره

    2. ناشناس گفت:

      اگه برای گرم نگه داشتن بدن هنگام استراحت باشه یه خورده تاثیر داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *